е-Резидент

Онлайн-сервіс дозволить іноземцям вести бізнес в Україні з будь-якого куточка світу

Україна — одна з 5 країн світу, що впровадили електронне резидентство.

Про проєкт

Kitsoft розробили на порталі Дія комплексу послугу е-Резидент. Громадяни інших країн зможуть без зусиль зареєструвати і вести підприємницьку діяльність в Україні онлайн.

Зображення: Онлайн-сервіс е-Резидент дозволить іноземцям вести бізнес в Україні онлайн з будь-якого куточка світу. 

Спеціальний статус електронного резидентства іноземцям надається українським урядом та дозволяє зареєструвати бізнес і сплачувати податки в Україні.

Всі етапи в системі е-Резидент — від подання заяви на отримання статусу е-резидента до відкриття банківського рахунку і сплати податків — здійснюються онлайн.  

Наразі послуга доступна для IT-підприєців 4 країн: Індії, Пакистану, Таїланду та Словенії. В подальшому планується розширення програми як для громадян інших країн, так і для інших секторів креативної економіки. 

Е-резидентство в Україні недоступне для громадян рф та Білорусі, а також країн, які входять до «сірого» чи «чорного» списків FATF — Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей. Перелік держав, громадяни яких можуть набути статус е-резидента встановлюється Міністерством цифрової трансформації України. 

Програма електронного резидентства в Україні сприятиме збільшенню доходів до бюджету, розвитку банківської сфери, залученню інвестицій та розширенню експортного потенціалу. 

Досвід інших країн

Першою країною, яка запровадила е-резиденство, у грудні 2014 року стала Естонія. Набути статус е-резидента країни може будь-який іноземний громадянин, а сама система є повністю дистанційною. У червні 2021 року систему е-резиденства Естонії з певними відмінностями запозичила Литва. На відміну від естонської, вона не є цілком дистанційною, і для деяких кроків необхідна фізична присутність в країні. 

З 2018 року впроваджують електронне та мобільне резидентство також в Азербайджані. З кінця 2023 року у країні працює технологія Asan İmza, яка дозволяє використовувати 600+ електронних послуг. Над розробкою e-резиденства за естонською моделлю працює також Португалія. Запуск схожих програм планується в ряді інших країн, зокрема в США, Японії, Сінгапурі, ПАР та Бразилії.  

Шлях України

Можливість отримання е-резиденства була ініційована Мінцифрою ще у 2020 році з метою полегшення ведення бізнесу в Україні для іноземців. Однак реалізація технічної частини програми тоді не відбулася. 

Впровадження е-резиденства потребував великої кількості змін у нормативно-правових документах та налагодження технічної взаємодії багатьох суб'єктів державної влади, зокрема: 

  • Національний банк України (НБУ); 

  • Міністерство закордонних справ України (МЗС); 

  • Міністерство юстиції України (Мін'юст);

  • Міністерство внутрішніх справ України (МВС); 

  • Служба безпеки України (СБУ); 

  • Державна податкова служба України (ДПС). 

1 квітня 2023 року до Податкового кодексу України внесли зміни, які зробили можливою концепцію е-резиденства в Україні. У вересні того ж року Кабінет Міністрів України прийняв постанову, що регулює роботу системи «е-Резидент» та захист персональних даних. 

Технічна реалізація

Зображення: Заявка на отримання статусу е-резидента. 

Команда Kitsoft розробила портал і комплекс послуг для іноземних громадян для набуття та скасування статусу е-резидента, зокрема наступні:  

  1. Державна реєстрація ФОП та припинення підприємницької діяльності; 

  2. Відкриття та закриття поточних рахунків; 

  3. Використання КЕП (кваліфікованого електронного підпису); 

  4. Запис в електронну чергу МЗС для ідентифікації особи; 

  5. Інформування ДПС щодо статусів е-резидента; 

  6. Присвоєння РНОКПП (Реєстраційний номер облікової картки платника податків);

  7. Отримання інформації про несудимість;

  8. Взаємодія з СБУ для перевірки заявника. 

Для забезпечення всі функцій ми налагодили взаємодію та обмін даними з ІТ-системами всіх залучених органів державної влади за допомогою API, а також мобільним застосунком «е-Резидент». 

Офіційному запуску системи передувало закрите бета-тестування послуги для громадян Індії та Пакистану.

Як працює е-Резидент

1. Іноземний громадянин подає заявку на отримання статусу е-резидента через особистий кабінет на порталі https://e-resident.diia.gov.ua/ 

Заявка автоматично перекладається українською мовою. Надані дані перевіряються у відкритих санкційних списках на наявність зв'язків з рф. 

2. Заявка проходить фінансову та безпекову перевірку. Паралельно через систему «Трембіта» відправляється автоматичний запит до МВС на отримання витягу про несудимість. 

Інформація про заявника відображається в особистих кабінетах співробітників СБУ та ЗДУ (Закордонна дипломатична установа). 

Зображення: Схема роботи системи е-Резидент. 

3. В разі успішної перевірки СБУ і відсутності судимостей в Україні, заявка надходить до ДПС, де за заявником резервують Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП).   

Відповідно до Податкового кодексу України (ПКУ), подання іноземцем заяви на набуття статусу е-резидента прирівнюється до особистого подання до відповідного органу контролю облікової картки фізичної особи – платника податків та заяви для реєстрації у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків.

4. В особистому англомовному кабінеті е-резидента на порталі Дія з’являється можливість записатися до української закордонної дипломатичної установи у своїй країні через е-Чергу. 

Це ресурс МЗС, що використовується для запису в ЗДУ з метою ідентифікації особи. Співробітник установи перевіряє фізичні документи потенційного е-резидента на відповідність наданим даним. В разі успішної перевірки направляється запит до ДПС про присвоєння йому РНОКПП.  

Функціонал для отримання часових слотів та здійснення запису на прийом до ЗДУ, а також інтерфейс системи бронювання в е-Чергу також розробили спеціалісти Kitsoft. 

5. Іноземний громадянин набуває статусу е-резидента України. 

За допомогою мобільного застосунку е-Резидент він може згенерувати Дія.Підпис і онлайн зареєструвати в Україні бізнес та дистанційно відкрити банківський рахунок*.   

* наразі ця послуга доступна тільки в «ПриватБанку».

Що отримають е-резиденти

  • Можливість вести підприємницьку діяльність в Україні як ФОП за визначеними в рамках програми напрямками, відкривати банківські рахунки та розпоряджатись ними.   

  • Спрощену систему оподаткування в рамках ліміту ФОП 3-ї групи – 5% від доходу е-резидента в рамках встановлених ПКУ лімітів. Якщо ліміт перевищується – за ставкою 15%.

  • Звільнення від подання декларацій платника єдиного податку та інших форм звітності (цей обов’язок покладається на податкового агента, яким є банк, в якому е-резидент відкрив свій поточний рахунок).

Довідково

Проєкт uResidency реалізується на замовлення Міністерства цифрової трансформації України за підтримки Європейського Союзу в межах проєктів EU4DigitalUA та DT4UA, що впроваджуються Академією електронного управління Естонії. Комунікаційна підтримка проєкту надається Міжнародним та іберо-американським фондом адміністративної та державної політики (FIIAPP) в межах проєкту EU4DigitalUA.

Клієнт
Міністерство цифрової трансформації України
https://e-resident.diia.gov.ua/
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux