е-Резидент
Онлайн-сервіс дозволить іноземцям вести бізнес в Україні з будь-якого куточка світу
Про проєкт
Kitsoft розробили на порталі Дія комплексу послугу е-Резидент. Громадяни інших країн зможуть без зусиль зареєструвати і вести підприємницьку діяльність в Україні онлайн.
Спеціальний статус електронного резидентства іноземцям надається українським урядом та дозволяє зареєструвати бізнес і сплачувати податки в Україні.
Всі етапи в системі е-Резидент — від подання заяви на отримання статусу е-резидента до відкриття банківського рахунку і сплати податків — здійснюються онлайн.
Наразі послуга доступна для IT-підприєців 4 країн: Індії, Пакистану, Таїланду та Словенії. В подальшому планується розширення програми як для громадян інших країн, так і для інших секторів креативної економіки.
Е-резидентство в Україні недоступне для громадян рф та Білорусі, а також країн, які входять до «сірого» чи «чорного» списків FATF — Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей. Перелік держав, громадяни яких можуть набути статус е-резидента встановлюється Міністерством цифрової трансформації України.
Програма електронного резидентства в Україні сприятиме збільшенню доходів до бюджету, розвитку банківської сфери, залученню інвестицій та розширенню експортного потенціалу.
Досвід інших країн
Першою країною, яка запровадила е-резиденство, у грудні 2014 року стала Естонія. Набути статус е-резидента країни може будь-який іноземний громадянин, а сама система є повністю дистанційною. У червні 2021 року систему е-резиденства Естонії з певними відмінностями запозичила Литва. На відміну від естонської, вона не є цілком дистанційною, і для деяких кроків необхідна фізична присутність в країні.
З 2018 року впроваджують електронне та мобільне резидентство також в Азербайджані. З кінця 2023 року у країні працює технологія Asan İmza, яка дозволяє використовувати 600+ електронних послуг. Над розробкою e-резиденства за естонською моделлю працює також Португалія. Запуск схожих програм планується в ряді інших країн, зокрема в США, Японії, Сінгапурі, ПАР та Бразилії.
Шлях України
Можливість отримання е-резиденства була ініційована Мінцифрою ще у 2020 році з метою полегшення ведення бізнесу в Україні для іноземців. Однак реалізація технічної частини програми тоді не відбулася.
Впровадження е-резиденства потребував великої кількості змін у нормативно-правових документах та налагодження технічної взаємодії багатьох суб'єктів державної влади, зокрема:
-
Національний банк України (НБУ);
-
Міністерство закордонних справ України (МЗС);
-
Міністерство юстиції України (Мін'юст);
-
Міністерство внутрішніх справ України (МВС);
-
Служба безпеки України (СБУ);
-
Державна податкова служба України (ДПС).
1 квітня 2023 року до Податкового кодексу України внесли зміни, які зробили можливою концепцію е-резиденства в Україні. У вересні того ж року Кабінет Міністрів України прийняв постанову, що регулює роботу системи «е-Резидент» та захист персональних даних.
Технічна реалізація
Команда Kitsoft розробила портал і комплекс послуг для іноземних громадян для набуття та скасування статусу е-резидента, зокрема наступні:
-
Державна реєстрація ФОП та припинення підприємницької діяльності;
-
Відкриття та закриття поточних рахунків;
-
Використання КЕП (кваліфікованого електронного підпису);
-
Запис в електронну чергу МЗС для ідентифікації особи;
-
Інформування ДПС щодо статусів е-резидента;
-
Присвоєння РНОКПП (Реєстраційний номер облікової картки платника податків);
-
Отримання інформації про несудимість;
-
Взаємодія з СБУ для перевірки заявника.
Для забезпечення всі функцій ми налагодили взаємодію та обмін даними з ІТ-системами всіх залучених органів державної влади за допомогою API, а також мобільним застосунком «е-Резидент».
Офіційному запуску системи передувало закрите бета-тестування послуги для громадян Індії та Пакистану.
Як працює е-Резидент
1. Іноземний громадянин подає заявку на отримання статусу е-резидента через особистий кабінет на порталі https://e-resident.diia.gov.ua/
Заявка автоматично перекладається українською мовою. Надані дані перевіряються у відкритих санкційних списках на наявність зв'язків з рф.
2. Заявка проходить фінансову та безпекову перевірку. Паралельно через систему «Трембіта» відправляється автоматичний запит до МВС на отримання витягу про несудимість.
Інформація про заявника відображається в особистих кабінетах співробітників СБУ та ЗДУ (Закордонна дипломатична установа).
3. В разі успішної перевірки СБУ і відсутності судимостей в Україні, заявка надходить до ДПС, де за заявником резервують Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП).
Відповідно до Податкового кодексу України (ПКУ), подання іноземцем заяви на набуття статусу е-резидента прирівнюється до особистого подання до відповідного органу контролю облікової картки фізичної особи – платника податків та заяви для реєстрації у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків.
4. В особистому англомовному кабінеті е-резидента на порталі Дія з’являється можливість записатися до української закордонної дипломатичної установи у своїй країні через е-Чергу.
Це ресурс МЗС, що використовується для запису в ЗДУ з метою ідентифікації особи. Співробітник установи перевіряє фізичні документи потенційного е-резидента на відповідність наданим даним. В разі успішної перевірки направляється запит до ДПС про присвоєння йому РНОКПП.
Функціонал для отримання часових слотів та здійснення запису на прийом до ЗДУ, а також інтерфейс системи бронювання в е-Чергу також розробили спеціалісти Kitsoft.
5. Іноземний громадянин набуває статусу е-резидента України.
За допомогою мобільного застосунку е-Резидент він може згенерувати Дія.Підпис і онлайн зареєструвати в Україні бізнес та дистанційно відкрити банківський рахунок*.
* наразі ця послуга доступна тільки в «ПриватБанку».
Що отримають е-резиденти
-
Можливість вести підприємницьку діяльність в Україні як ФОП за визначеними в рамках програми напрямками, відкривати банківські рахунки та розпоряджатись ними.
-
Спрощену систему оподаткування в рамках ліміту ФОП 3-ї групи – 5% від доходу е-резидента в рамках встановлених ПКУ лімітів. Якщо ліміт перевищується – за ставкою 15%.
-
Звільнення від подання декларацій платника єдиного податку та інших форм звітності (цей обов’язок покладається на податкового агента, яким є банк, в якому е-резидент відкрив свій поточний рахунок).
Довідково
Проєкт uResidency реалізується на замовлення Міністерства цифрової трансформації України за підтримки Європейського Союзу в межах проєктів EU4DigitalUA та DT4UA, що впроваджуються Академією електронного управління Естонії. Комунікаційна підтримка проєкту надається Міжнародним та іберо-американським фондом адміністративної та державної політики (FIIAPP) в межах проєкту EU4DigitalUA.