В IT йдуть зазвичай з наміром розвиватися в технічних ролях, проте сьогодні AI, Low-code та no-code технології зменшують потребу в інженерах. В той же час зростає нестача бізнес-аналітиків, а тих, хто спеціалізується в GovTech на ринку практично немає. Тому Kitsoft розвивають бізнес-аналітиків для проєктування державних послуг всередині, розповідаємо успішний кейс і можливості для розвитку.
Дефіцит бізнес-аналітиків
Бізнес-аналітики (Business Analyst, ВА) в GovTech трансформують паперові процеси державних послуг і перетворюють нові ідеї на зручні цифрові сервіси, якими користуються мільйони громадян.
Загалом бізнес-аналітики — одна з найбільш затребуваних професій в IT. Станом на березень 2025 року на DOU налічується понад 200 відкритих вакансій, а на Work.ua і Robota.ua — понад 300 та 400 відповідно. Проте кількість кваліфікованих кандидатів суттєво менша: на Djinni їх лише 20, а на інших платформах — близько 150.
Інфографіка «Попит на бізнес-аналітиків на ринку праці, березень 2025».
CHRO Kitsoft, Роман Романенко, зазначає:
«Співвідношення подекуди становить дві вакансії ВА на одного кандидата, тоді як оптимальне для ринку — не менше 1:5 на користь роботодавця. Дефіцит бізнес-аналітиків на ринку дійсно існує».
Крім того, з появою Мінцифри у 2019 році український GovTech-сектор активно розвивається, структурується і потребує специфічних навичок в бізнес-аналізі. Їм потрібно глибоко розуміти, як будувати бізнес-процеси, враховувати вимоги законодавства і забезпечувати зручність послуг для громадян. Нестача ВА в GovTech ще більш відчутна. Тому в Kitsoft обрали стратегію розвивати фахівців всередині компанії:
«Ми ставимо перед собою задачу – допомогти побачити реальні можливості для кар’єрного зростання в ІТ, показати перспективу BA-напрямку та допомогти кандидатам розкрити потенціал», — розповідає CHRO Kitsoft, Роман Романенко.
Ключові навички BA в GovTech
Бізнес-аналітики є частиною крос-функціональних команд. Вони працюють разом із дизайнерами, розробниками, QA та DevOps-інженерами, покращують процеси, знаходять оптимальні рішення та забезпечують ефективну комунікацію між усіма учасниками проєкту.
Щоб ефективно працювати в динамічному середовищі, бізнес-аналітик має поєднувати різні навички:
Аналітичні
Бізнес-аналітик має критично мислити, аналізувати інформацію та швидко знаходити рішення. Він має розуміти бізнес-процеси, специфіку GovTech та тієї галузі, де є потреба в оптимізації та цифровізації. Важливо вміти працювати з вимогами до проєкту: фіксувати, деталізувати та створювати прототипи.
Технічні
Серед важливих інструментів, якими має володіти ВА:
JIRA та Confluence — для управління завданнями і документацією;
SQL — для роботи з даними;
Postman і Swagger — для тестування API.
- Комунікаційні
ВА постійно комунікує з розробниками, замовниками та кінцевими користувачами, тому має ефективно проводити зустрічі, пояснювати складні технічні речі простими словами та знаходити компроміси між різними сторонами.
Важливими є і soft skills, зокрема, адаптивність, здатність швидко навчатися, автономність та ініціативність. Технології та бізнес-процеси постійно змінюються, тому аналітик має швидко адаптуватися до нових умов, вивчати нові інструменти і методології.
«Бізнес-аналітик в GovTech – це місток між державою та IT. Він не просто збирає вимоги, а створює цінність, допомагає знаходити ефективні рішення на основі даних та сучасних технологій. Чим більше компетенцій у бізнес-аналітика, тим більше можливостей для його росту», — підсумовує керівник відділу бізнес-аналізу Kitsoft Марія Єфремова.
Шлях до BA в Kitsoft
Kitsoft інвестує в розвиток своїх спеціалістів, допомагаючи будувати кар’єру у цьому напрямку. Найбільш органічним в компанії є можливість зростання BA з Low-code розробників. Це спеціалісти, які налаштовують бізнес-процеси на Low-code платформі Liquio.
Liquio розроблена Kitsoft спеціально для швидкого і ефективного запуску державних послуг. Технологія базується на BPMN (прим. Business Process Model and Notation) і дозволяє створювати онлайн-послуги з мінімальним залученням Back-End розробників. Опис та логіку послуг розробляють бізнес-аналітики, а Low-code розробники на платформі автоматизують ці сценарії та налаштовують взаємодію з іншими сервісами. Більше про Low-code розробників у Kitsoft ми розповідали у матеріалі для DOU.
Розуміння платформи Liquio є важливим для бізнес-аналітиків компанії. Тому Low-code розробники, які мають технічний бекграунд і працювали на платформі, вже мають перевагу для розвитку в BA.
«Технічна база Low-code розробників допомагає їм глибше аналізувати бізнес-вимоги. Вони розуміють, як працюють API, інтеграції між системами і архітектуру платформи Liquio. Це дозволяє не просто збирати та документувати вимоги, а й оцінювати можливість їхньої технічної реалізації, пропонувати оптимальні рішення і попереджати можливі технічні ризики ще на етапі формування вимог до майбутньої онлайн-послуги», — зазначає Марія Єфремова.
Досвід у розробці та розуміння технологій допомагають бізнес-аналітикам говорити однією мовою з розробниками. Це пришвидшує впровадження рішень.
Одним із яскравих прикладів є кейс Давида Глазкова, який виріс в Kitsoft із Low-code розробника в успішного бізнес-аналітика.
Із Low-code розробки в BA
Зображення: Давид Глазков, Kitsoft Business Analyst
Давид Глазков починав свій шлях у Kitsoft як Low-code розробник. На цій позиції він вивчив платформу Liquio зсередини, а також отримав навички бізнес-аналізу.
Давид розповідає, що його робота не обмежувалася лише налаштуванням процесів на платформі – йому доводилось аналізувати їх, визначати можливі сценарії розвитку послуги та опрацьовувати corner cases (прим. нетипові випадки, що можуть вплинути на роботу сервісу). Перехід у нову роль, як згадує сам Давид, відбувався природно та поступово, без різких змін — він просто почав робити те, що йому більше подобалось. Проте були і виклики:
«Найбільшою складністю при переході було прийняття нової відповідальності: якщо раніше я міг звертатися до бізнес-аналітика за роз’ясненням вимог, то тепер мені самому доводилося ухвалювати рішення та знаходити відповіді на складні питання», — ділиться він.
Ще одним викликом стала невизначеність на початку проєктів, коли багато аспектів залишаються незрозумілими:
«Спочатку велика частина проєкту виглядає як «пазл з відсутніми деталями», і завдання бізнес-аналітика — поступово заповнити ці прогалини», — продовжує Давид.
Однак підтримка менторів та команди в період адаптації та можливість звернутися за допомогою до більш досвідчених колег допомогли швидко освоїтися в новій ролі. А технічний бекграунд — став великою перевагою:
«Я вважаю, що найкориснішими для мене стали технічні знання, які я здобув на позиції Low-code розробника. Вони допомагають у всіх аспектах роботи — від проєктування послуг до комунікації із замовниками щодо можливостей та обмежень системи», — підсумовує Давид Глазков.
Слово BA ментору
«У кар'єрному кейсі Давида його технічний досвід відіграв важливу роль. Також цінні його soft skills: вміння комунікувати, послідовність, аналітичні здібності. І, звісно — бажання розвиватись в ролі BA та впливати на продукт», — зазначає Марія Єфремова.
Перехід у бізнес-аналіз можливий і для тих, хто спочатку займався нетехнічними напрямками. Так, в Kitsoft є успішні приклади переходу проєктних менеджерів (PM) на позицію бізнес-аналітиків. Для цього вони проходять піврічну програму навчання в межах індивідуальних планів розвитку (ІПР).
Система ІПР для бізнес-аналітиків дозволяє їм теж систематично опановувати нові необхідні навички та підніматися кар’єрними сходами. Раз на пів року проводиться грейдування — оцінка рівня спеціаліста, що допомагає визначити його прогрес і подальші кроки для розвитку.
Досвідчені бізнес-аналітики стають менторами для новачків та допомагають їм швидше адаптуватися та розвивати необхідні компетенції. Наступним карʼєрним рівнем є позиція Delivery BA. Це спеціаліст, який контролює якість реалізації проєктів на всіх етапах і забезпечує відповідність готових рішень бізнес-очікуванням.
«Сміливо пробуйте себе в бізнес-аналізі, особливо якщо вас вже цікавить ця сфера і ви готові до постійного розвитку», — підсумовує Давид Глазков.